Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc luty w grupie Little Birds
- Temat tygodnia: Baśnie, bajki, bajeczki
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
- porównywanie liczebności zbiorów,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
- wczuwanie się w sytuację innych osób,
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
- zapoznanie z procesem wydawniczym,
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
- Odkrywanie liter g, G,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np.: przelewanie płynów, przesypywanie lub rozsypywanie różnych materiałów;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
Przygotowywanie do czytania:
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- Odkrywanie liter g, G.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- Odkrywanie liter g, G.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
- rozwijanie umiejętności przeliczania,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych.
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np.: barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Temat tygodnia: Wspaniałe zabawy na śniegu
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
- rozwijanie zainteresowań zabawami zimowymi,
- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie
- zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi
- rozwijanie kreatywności.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
- rozwijanie zainteresowań badawczych
- rozwijanie umiejętności weryfikowania poprawności wykonanego zadania
- badanie właściwości śniegu i lodu
- poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie;
- rozwijanie wrażliwości na sztukę
- wykonywanie eksperymentów graficznych
- Odkrywanie litery w, W
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- Odkrywanie litery w, W.
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Przygotowywanie do pisania:
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- Odkrywanie liter w,W.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- kształtowanie umiejętności liczenia.
- rozbudzanie zainteresowania kodowaniem,
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
Klasyfikowanie:
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- Temat tygodnia: Kosmiczne tajemnice
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
- poznawanie zagadnień związanych z kosmosem,
- doskonalenie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabawy z piosenką,
- utrwalanie wiadomości na temat pojazdów kosmicznych,
- zapoznanie z osobami, które odbyły lot w kosmos,
- zapoznanie z informacjami dotyczącymi kosmosu,
- kształtowanie postawy badawczej,
- wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
- rozwijanie funkcji poznawczych,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9,
- Odkrywanie litery p, P.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,
- wyklaskiwanie w dłonie, rytmicznie wypowiadając słowa rymowanki,
Przygotowywanie do czytania:
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
- Odkrywanie litery p, P.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru
- Odkrywanie litery p, P.
Elementy matematyki:
- nazywanie figur geometrycznych;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru;
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- rozwijanie umiejętności dodawania,
- przeliczanie elementów,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Temat tygodnia: W dziecięcym laboratorium
- rozwijanie mowy,
- integrowanie grupy rówieśniczej,
- wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
- budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka,
- obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy,
krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;
- rozwijanie wyobraźni,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- poszerzanie wiedzy dzieci,
- rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji
- poznawanie właściwości magnesu,
- rozwijanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie umiejętności tworzenia kodu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby
rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- kolorowanie pól zgodnie z kodem. Mówienie pierwszych głosek z nazw tych obrazków.
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
Elementy matematyki:
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- rozwijanie myślenia matematycznego,
- ćwiczenie umiejętność tworzenia kodu,
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych
- rozwijanie umiejętności tworzenia kodu.