Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień
w grupie 3-latków
ODWIEDZINY MIKOŁAJA
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- usprawnianie motoryki małej
- utrwalanie nazw wybranych kolorów
- utrwalanie pojęć: duży i mały
- ilustrowanie piosenki ruchem,
- rozwijanie reakcji na ustalone sygnały.
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie sprawności manualnej,
- dbanie o porządek na stanowisku pracy.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań o tematyce mikołajkowej, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- nazywanie zjawisk pogodowych;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówią rymowanki z różnym natężeniem głosu
- oglądanie książek świątecznychi czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- omawianie zjawisk pogodowych;
- wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- opowiadanie o Św. Mikołaju
Przygotowanie do pisania - wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech;
- rozpoznawanie cyfr i liczb;
- porównują liczebność zbiorów;
- zauważanie rytmów, np. mozaice geometrycznej, w klockach, w planszach.
- rytmiczny marsz do muzyki
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
ZIMA JEST CORAZ BLIŻEJ
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- zapoznanie z oznakami zimy.
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie umiejętności matematycznych
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej.
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności koncentracji
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, legend, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- nazywanie zjawisk pogodowych występujących zimą;
Przygotowanie do czytania
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- utrwalanie imion kolegów i koleżanek z grupy
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie legend, bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- słuchanie słuchowisk
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- zapoznanie ze sportami zimowymi.
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
- ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech;
- zauważanie rytmów, mozaice geometrycznej, w klockach’
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczne klaskanie oraz uderzanie w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
MAGIA ŚWIĄT
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z tradycjami świątecznymi
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie poczucia rytmu.
- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- rozmawianie na temat zdrowego trybu życia
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- swobodna rozmowa związana z tematem
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- wskazywanie oznak zimy.
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach’
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczne klaskanie oraz uderzanie w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- poszerzają swoją wiedzę na temat kształtów
- poznają zasady układania rytmów
ZABAWKI
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiotach i treściach przekazywanych przez N
- zapoznanie z zabawkami z przeszłości,
- integrowanie grupy.
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy przy muzyce,
- rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej.
- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
- rozwijanie umiejętności plastycznych,
- pobudzanie kreatywności.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- nazywanie poszczególnych zabawek
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- swobodna rozmowa związana z tematem
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- dopasowywanie zabawek
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech
- zauważanie rytmów, np. w, mozaice geometrycznej czy w klockach
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczny marsz z zachowaniem pauzy w muzyce
- rytmiczne klaskanie oraz uderzanie w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;