Zamierzenia dydaktyczne 4 latki – gr. 2- maj 2023r.

Zamierzenia dydaktyczne 4 latki – gr. 2- maj 2023r.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc maj w Little Birds

 

 

Temat tygodnia: Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?

  • rozwijanie mowy;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
  • wykonywanie ustalonych poleceń na dźwięk instrumentu;
  • rozwijanie logicznego myślenia;
  • rozwijanie umiejętności wydawania krótkich poleceń;
  • rozwijanie inwencji twórczej;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
  • doskonalenie artykulacji i dykcji;
  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
  • rozwijanie zainteresowań miejscem zamieszkania,
  • rozbudzanie zainteresowania ciekawymi miejscami w Europie,
  • utrwalanie wiadomości na temat cech charakterystycznych dla miasta i dla wsi.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku.

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
  • sylabizowanie w toku zabaw,

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;

 

 

  • Temat tygodnia: Czyim domem jest łąka?

 

  • rozwijanie mowy;
  • zapoznanie z charakterystycznymi cechami wczesnej wiosny;
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie sprawności rachunkowych;
  • rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie aktywności twórczej;
  • wzbogacenie wiadomości na temat zwierząt,
  • poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki,
  • rozwijanie umiejętności rachunkowych,
  • poznawanie właściwości miodu,
  • kształtowanie opiekuńczej postawy w stosunku do świata przyrody,
  • wzbogacenie wiadomości przyrodniczych,

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • kształtowanie poprawności gramatycznej wypowiedzi ustnej.

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach;
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika.

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • utrwalanie znajomości położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie słów: na, pod, obok, za.

 

 

 

  • Temat tygodnia: Czego życzę rodzicom?

 

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
  • kształtowanie umiejętności społecznych;
  • budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych;
  • rozwijanie umiejętności manualnych;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • uświadomienie ważnej roli rodziny i matki w życiu dziecka,
  • wyjaśnienie roli ojca w rodzinie,
  • wzbogacanie słownictwa o określenia związane z wyglądem postaci,
  • rozwijanie umiejętności manualnych oraz pamięci przez odtwarzanie wyglądu rodziców,

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • doskonalenie umiejętności współdziałania z rówieśnikami podczas zabaw przy muzyce,

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • odpowiadanie na pytania.
  • wyklaskiwanie sylab podanych słów,

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach,

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.

 

 

  • Temat tygodnia: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?

 

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • zachęcanie do wypowiadania się w grupie;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie orientacji przestrzennej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
  • wyjaśnia znaczenie słowa przyjaźń, wymienia przykłady zachowania świadczące o istnieniu przyjaźni między dziećmi,
  • kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych,
  • poznawanie sposobu obchodzenia Dnia Dziecka w Polsce,
  • kształtowanie pozytywnej postawy wobec rówieśników.
  • rozwijanie płynności i zwinności ruchów,
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,

 

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • kształtowanie poprawności składniowej wypowiedzi;

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • kończenie ułożonych sekwencji;

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Skip to content