Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc maj w Little Birds
Temat tygodnia: Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
- wykonywanie ustalonych poleceń na dźwięk instrumentu;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- rozwijanie umiejętności wydawania krótkich poleceń;
- rozwijanie inwencji twórczej;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
- doskonalenie artykulacji i dykcji;
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
- słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
- rozwijanie zainteresowań miejscem zamieszkania,
- rozbudzanie zainteresowania ciekawymi miejscami w Europie,
- utrwalanie wiadomości na temat cech charakterystycznych dla miasta i dla wsi.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
- sylabizowanie w toku zabaw,
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- Temat tygodnia: Czyim domem jest łąka?
- rozwijanie mowy;
- zapoznanie z charakterystycznymi cechami wczesnej wiosny;
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie sprawności rachunkowych;
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie aktywności twórczej;
- wzbogacenie wiadomości na temat zwierząt,
- poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki,
- rozwijanie umiejętności rachunkowych,
- poznawanie właściwości miodu,
- kształtowanie opiekuńczej postawy w stosunku do świata przyrody,
- wzbogacenie wiadomości przyrodniczych,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- kształtowanie poprawności gramatycznej wypowiedzi ustnej.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach;
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- utrwalanie znajomości położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie słów: na, pod, obok, za.
- Temat tygodnia: Czego życzę rodzicom?
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
- kształtowanie umiejętności społecznych;
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
- rozwijanie umiejętności matematycznych;
- rozwijanie umiejętności manualnych;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- uświadomienie ważnej roli rodziny i matki w życiu dziecka,
- wyjaśnienie roli ojca w rodzinie,
- wzbogacanie słownictwa o określenia związane z wyglądem postaci,
- rozwijanie umiejętności manualnych oraz pamięci przez odtwarzanie wyglądu rodziców,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- doskonalenie umiejętności współdziałania z rówieśnikami podczas zabaw przy muzyce,
Przygotowywanie do czytania:
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- odpowiadanie na pytania.
- wyklaskiwanie sylab podanych słów,
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach,
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- liczenie palców, przedmiotów itp.
- Temat tygodnia: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zachęcanie do wypowiadania się w grupie;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie orientacji przestrzennej;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
- wyjaśnia znaczenie słowa przyjaźń, wymienia przykłady zachowania świadczące o istnieniu przyjaźni między dziećmi,
- kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych,
- poznawanie sposobu obchodzenia Dnia Dziecka w Polsce,
- kształtowanie pozytywnej postawy wobec rówieśników.
- rozwijanie płynności i zwinności ruchów,
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowywanie do czytania:
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- kształtowanie poprawności składniowej wypowiedzi;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- kończenie ułożonych sekwencji;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.