Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc kwiecień w Little Birds
Temat tygodnia: Czego potrzebują zwierzęta?
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
- wykonywanie ustalonych poleceń na dźwięk instrumentu;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- rozwijanie umiejętności wydawania krótkich poleceń;
- rozwijanie inwencji twórczej;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt żyjących na wsi;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
- rozwiązuje różnego typu zagadki; rozpoznaje, nazywa i opisuje wygląd i zwyczaje wybranych
zwierząt,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych roślin oraz zwierząt, których środowiskiem życia jest pole.
- doskonalenie artykulacji i dykcji;
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta charakterystyczne dla środowiska leśnego,
- rozwiązywanie różnego typu zagadki; rozpoznaje, nazywa i opisuje wygląd i zwyczaje wybranych zwierząt,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
- sylabizowanie w toku zabaw,
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
Temat tygodnia: Co potrafią zwierzęta?
- rozwijanie mowy;
- zapoznanie z charakterystycznymi cechami wczesnej wiosny;
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie sprawności rachunkowych;
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie aktywności twórczej;
- wyjaśnienie, na czym polega pożyteczna rola dżdżownicy w przyrodzie, wykonuje sylwetę dżdżownicy
- nazywanie wybranych zwierząt zamieszkujące morza i oceany, z uwagą słucha informacji
na ich temat,
- segregowanie zdjęcia zwierząt według ustalonego kryterium,
- opisywanie ubarwienia zwierząt,
- kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- kształtowanie poprawności gramatycznej wypowiedzi ustnej.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach;
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- utrwala znajomość położenia przedmiotów w przestrzeni, stosuje słowa: na, pod, obok, za.
Temat tygodnia: Jak dbam o naszą planetę?
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
- kształtowanie umiejętności społecznych;
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
- rozwijanie umiejętności matematycznych;
- rozwijanie umiejętności manualnych;
- kształtowanie świadomości ekologicznej;
- utrwalanie znajomości kolorów pojemników używanych do segregacji odpadów;
- rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego, kształtowanie nawyków proekologicznych.
- zapoznanie oraz wdrażanie do przestrzegania podstawowych zasad szanowania przyrody
- poznawanie pracy ludzi dbających o środowisko.
- Zapoznanie ze znaczeniem nowych pojęć: farma wiatrowa, farma fotowoltaiczna, recykling, ekolog
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
Przygotowywanie do czytania:
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- odpowiadanie na pytania.
- wyklaskiwanie sylab podanych słów,
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.
Temat tygodnia: W jakim kraju mieszkam?
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zachęcanie do wypowiadania się w grupie;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie orientacji przestrzennej;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
- zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy;
- kształtowanie poprawności składniowej wypowiedzi;
- poznanie charakterystycznych miejsc znajdujących się w Warszawie;
- rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni;
- opanowanie melodii i tekstu piosenki;
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej.
- Wyjaśnienie znaczenia nazw: Europa i Unia Europejska,
- Opisywanie wyglądu flagi Unii Europejskiej,
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej;
- Wypowiadanie się na temat zwyczajów związanych z obchodami Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej,
- rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych, wskazywanie elementów brakujących na obrazku, rozpoznawanie charakterystycznych miejsc w Polsce,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowywanie do czytania:
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- kończenie ułożonych sekwencji;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;