Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń
w grupie 5 i 6-latków
Mijają dni, miesiące
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- pobudzanie aktywności, rozwijanie aparatu mięśniowo-ruchowego,
- rozwijanie umiejętności prawidłowej wymowy głosek: c, cz,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny;
Przygotowanie do czytania
słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
- liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- układanie rymów do podanych słów
- próby samodzielnego czytania;
Przygotowanie do pisania
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
- liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
Elementy matematyki
- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
Karnawał
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wyzwalanie spontanicznej aktywności ruchowej,
- rozwijanie zainteresowań karnawałem i związanymi z nim tradycjami,
- wprowadzenie dodawania jako przybywania,
- zapoznanie z graficznym znakiem dodawania.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny
- posługiwanie się poprawną mową
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
Przygotowanie do czytania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
- liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
Przygotowanie do pisania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
- liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
Elementy matematyki
- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- składanie pociętych obrazków w całość, bez wzoru;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Odwiedzili nas babcia i dziadek
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej, wyjaśnienie znaczenia drzewa genealogicznego,
- ćwiczenie poczucia rytmu,
- zachęcanie do sprawiania niespodzianek bliskim osobom,
- dodawanie i porównywanie liczb w zakresie 7,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- określanie położenia obiektu na płaszczyźnie
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np.
w zabawie w echo melodyczne, wokalne; - recytowanie, indywidualnie i zespołowo, długich wierszy;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
Przygotowanie do czytania
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- próby samodzielnego czytania;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
Przygotowanie do pisania
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
Mass media
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- przybliżenie nazw mass mediów,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie aktywności poznawczej i badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni,
- rozwijanie orientacji przestrzennej i umiejętności liczenia,
- bezpieczne korzystanie z narzędzi cyfrowych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
Przygotowanie do czytania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- próby samodzielnego czytania
- rozpoznawanie liter pisanych;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
Przygotowanie do pisania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
Elementy matematyki
- nazywanie figur geometrycznych;
- układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- samodzielne konstruowanie gier przez dzieci, wspólne ich rozgrywanie; poszukiwanie niestandardowych rozwiązań;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;