Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc
kwiecień w grupie 6-latków
- O czym marzą zwierzęta?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej, rozwijanie koordynacji ruchowej,nabywanie płynności ruchów rąk,improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- podawanie przeciwieństw do określonych stanów emocjonalnych
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- otaczanie troską roślin i zwierząt
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- ocenianie zachowań innych,ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas, wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań, posługiwanie się poprawną mową
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- rozpoznawanie liter pisanych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- układanie opowiadań o tematyce fantastycznej (np. na temat: Moja wizyta na obcej planecie)
- rysowanie z wyobraźni
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonanie określonych ruchów)
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metod symulacyjnych
- poznawanie roli drzew w życiu ludzi i zwierząt, poznawanie roli dżdżownicy w spulchnianiu ziemi, przełamywanie niechęci dzieci do zwierzęcia
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy
- nazywanie źródeł dźwięków
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
- Kto obroni słonia?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej, nabywanie płynności ruchów rąk, improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
- nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych, uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości, szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- otaczanie troską roślin i zwierząt, czerpanie radości z satysfakcji z przebywania na łonie przyrody
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wyjaśnienie wieloznaczności słowa dom
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie, inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań, posługiwanie się poprawną mową, stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań, rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz, dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej, rozpoznawanie liter pisanych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- wykonywanie ćwiczeń pozwalających na uświadomienie stałości długości (szerokości)
- określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
- poznawanie sposobów dbania o środowisko, poznawanie idei tworzenia parków narodowych, rezerwatów
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
III. Jak być eko?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
- określanie kierunku pisania – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej, rozwijanie koordynacji ruchowej, nabywanie płynności ruchów rąk, nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych, uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym, uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia, wymienianie i określanie elementów składających się na zdrowy tryb życia
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości, szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- otaczanie troską roślin i zwierząt, czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny, pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku
- nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- podejmowanie prób decydowania w ważnych sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej
- zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań, posługiwanie się poprawną mową, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów, wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej, rozpoznawanie liter pisanych
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym, improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich
- korzystanie z wybranych urządzeń gospodarstwa domowego przy udziale osoby dorosłej
- poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej, poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń; słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów)
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od, orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych, rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
- poznawanie sposobów dbania o środowisko, poznawanie idei tworzenia parków narodowych, rezerwatów
- Kto wymyślił naszą flagę?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów itp.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- graficzne przedstawienie za pomocą odpowiednio dobranych środków wyrazu (np. kreski, koloru) różnych stanów emocjonalnych
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- wskazywanie lokalizacji miejsca swojego zamieszkania na mapie Polski
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
- podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola
- poznanie zapisu nazwy swojej miejscowości
- poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski, np. wejście Polski do Unii Europejskiej
- interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju
- poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika oraz ważniejszych pomników polskiej historii, Zamku Królewskiego w Warszawie
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- przyswajanie nazw określających przynależność ludzi do wspólnoty narodowej lub etnicznej
- porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości
- uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski, wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów, nazywanie najważniejszych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski, poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski,
- interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju
- poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej historii np. Zamku Królewskiego w Warszawie
- wyjaśnienie, jakie znaczenie dla Polski ma przynależność do Unii Europejskiej
- wskazywanie na mapie Europy wybranych państw należących do Unii Europejskiej
- poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
- samodzielne układanie opowiadań, poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym, posługiwanie się poprawną mową, wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna) wybranych świąt (np. Dzień Matki)
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
- wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy i czteromiarowych
- nauka elementów wybranych tańców ludowych, np. krakowiaka, polki
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- wyrażanie swoich emocji poprzez barwy
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
- ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej