Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc marzec
w grupie 4-latków
- Zwierzęta dżungli i sawanny
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania,
- zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi żyjącymi w dżungli lub na sawannie,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznanie nowej piosenki,
- rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni,
- poszerzanie wiadomości na temat wybranych owoców egzotycznych,
- poznawanie właściwości bananów i fig, w tym walorów smakowych,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozpoznawanie i wyrażanie emocji,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci,
- rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej,
- utrwalanie wiadomości na temat zwierząt egzotycznych,
aktywizowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie różnego typu zagadek.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Kącik książek
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Zwierzęta z naszych pól i lasów
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie i na polu,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zachęcanie do dbałości o porządek i wystrój sali,
- wzbogacanie zasobu słownictwa,
- wzbogacenie wiedzy dotyczącej zwierząt i środowiska, w którym żyją,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- przestrzeganie ustalonych zasad zachowania,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt,
- rozwijanie umiejętności budowania prostych zdań, poprawnych pod względem gramatycznym,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania instrukcji przekazywanej przez N.,
- zwrócenie uwagi na różnice w sposobie poruszania się zwierząt,
rozwijanie logicznego myślenia i spostrzegawczości wzrokowej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Kącik książki
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej.
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Marcowa pogoda
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną,
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej,
- kojarzenie zjawisk atmosferycznych z porami roku,
- poznawanie w zabawie właściwości farb i zjawiska mieszania się kolorów,
- wyrabianie umiejętności reagowania określonymi ruchami na dźwięki,
- rozwijanie zdolności swobodnego poruszania się w przestrzeni,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- utrwalanie pojęć: długi, krótki,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie orientacji w obrębie ciała,
- przekazywanie wiedzy dotyczącej pogody,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie wyobraźni,
- uczestniczenie w samodzielnych zabawach w teatr, z wykorzystaniem różnych akcesoriów,
zapoznanie z ludowym zwyczajem pożegnania zimy.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Wiosenne przebudzenia
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
- wzbogacanie wiadomości przyrodniczych,
- rozwijanie ciekawości poznawczej,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny,
- zgodne współdziałanie z rówieśnikami,
- rozwijanie koncentracji,
- utrwalanie posiadanych wiadomości na temat pór roku,
- rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wzbogacanie wiadomości na temat etapów rozwojowych wybranych kwiatów,
- utrwalanie wybranych kolorów,
- poszerzanie wiedzy na temat zmian zachodzących wiosną w życiu małych zwierząt,
- rozwijanie sprawności manualnej,
wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków wiosennych kwiatów.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).