ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE W GRUPIE
3 – LATKÓW NA MIESIĄC LUTY.
I Baśnie, bajki, bajeczki.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic
- dobieranie elementów pasujących do całości.
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania).
Kącik książki
- wybieranie książeczek do czytania
- samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Zainteresowania czytelnicze
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
- dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
- wskazywanie różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
- odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy dźwiękami
- poruszanie się odpowiednio do wystukiwanego na bębenku lub tamburynie rytmu: marsz, bieg, podskoki.
Ćwiczenia oddechowe
- dmuchanie na przedmioty, pasek papieru przyklejony do nosa, piłeczki, waciki…
Słownictwo
- nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Mierzenie długości, szerokości, wysokości
- stosowanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
- tworzenie prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami.
Zainteresowania plastyczne
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
- słuchanie utworów instrumentalnych.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
II Muzyka wokół nas
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
- słuchanie utworów instrumentalnych.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Instrumenty perkusyjne
- uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu
- poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych
- tworzenie własnych instrumentów z dostępnych materiałów, w tym materiałów odpadowych
- próby akompaniamentu do piosenek na wykonanych instrumentach.
- Twórcze działania muzyczne
- tworzenie podkładu rytmicznego do znanych wierszy, z użyciem dostępnych instrumentów perkusyjnych.
- Procesy poznawcze
- Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia
- rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych
- rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
- odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
- Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
- Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- Aktywność językowa
- Zabawy dźwiękami
- słuchanie i rozpoznawanie odgłosów dochodzących z otoczenia
- słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów
- słuchanie i rozpoznawanie odgłosów różnych zjawisk atmosferycznych.
- Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach: szczęki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy.
- Słownictwo
- nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
- Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- Elementy matematyki
- Orientacja przestrzenna
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.
- Koledzy, grupa przedszkolna
- Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
III Nie jesteśmy sami w kosmosie
Ziemia – planeta ludzi
Świat bliski i świat daleki
- oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji
- przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
- W świecie techniki
- Działalność badawcza
- poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
- Działalność konstrukcyjno-techniczna
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- Procesy poznawcze
- Myślenie (twórcze)
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
- Myślenie (logiczne)
- rozwiązywanie prostych zagadek.
- Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- Aktywność językowa
- Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
- Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
- Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- opowiadanie o obrazkach przestawiających różne sytuacje
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- Elementy matematyki
- Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Intuicja geometryczna
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
IV Projekt budowle
Świat techniki
Człowiek i technika
- oglądanie zdjęć, albumów, filmów przedstawiających osiągnięcia człowieka w zakresie rozwoju myśli technicznej (np. budowa mostu, tunelu, wysokiego budynku, pojazdu kosmicznego).
W świecie techniki
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
- wspólne tworzenie konstrukcji (nabywanie umiejętności pracy w zespole).
Miejscowość, region
Miejsce zamieszkania
- określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto).
Praca dorosłych
- poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; nazywanie narzędzi, przyborów potrzebnych im do pracy
- gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach (dostępnych bezpośredniej obserwacji)
- określanie ról różnych zawodów w życiu społecznym.
Ziemia – planeta ludzi
Świat bliski i świat daleki
- obserwowanie, poznawanie najbliższego otoczenia
- oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji.
Procesy poznawcze
Myślenie (twórcze)
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- opowiadanie o obrazkach przestawiających różne sytuacje.
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa