Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty
w grupie 5-latków
- Baśnie, bajki, bajeczki
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- utrwalanie znajomości poznanych figur geometrycznych,
- określanie, dlaczego dany element należy do jednego zbioru i do drugiego zbioru,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- reagowanie na ustalone sygnały,
- wykonywanie układu ruchowego do piosenki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją,
- rozwijanie aktywności werbalnej,
- przedstawianie słowami uczuć i nastroju,
- zapoznanie ze zjawiskiem topnienia,
- poznawanie substancji, które topnieją,
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Zainteresowania czytelnicze
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Muzyka wokół nas
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- dostrzeganie piękna muzyki,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- utrwalenie nazw wybranych instrumentów muzycznych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- zapoznanie z akordeonem,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- próby wyrażania nastroju utworu muzycznego barwną plamą,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie aktywności twórczej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Nie jesteśmy sami w kosmosie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- korzystanie w pracy plastycznej z dwóch technik,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego,
- rozwijanie aktywności twórczej,
przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Projekt Mój wymarzony zawód
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie preorientacji zawodowej,
- poznanie różnego typu zawodów,
- wzbogacenie słownictwa o słowa związane z omawianymi zawodami,
- wyposażenie dzieci, poprzez różnorodne wzorce i własną działalność plastyczną, w podstawowe umiejętności w zakresie warsztatu plastycznego, co umożliwi im rozwój wyobraźni,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości,
- rozwijanie umiejętności formułowania pytań,
- prezentowanie zdobytej wiedzy i nowych umiejętności związanych z realizacją projektu,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat znanych im zawodów,
- tworzenie dłuższych wypowiedzi na temat zawodów,
- rozumienie wagi pracy ludzkiej,
- poznanie specyfiki pracy malarza,
- poszerzanie wiadomości na temat odwiedzanego miejsca pracy i wykonywanych tam zawodów,
- rozwijanie umiejętności planowania własnych działań,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- podsumowanie działań podjętych w ramach projektu,
podsumowanie wiedzy na temat poznanych zawodów.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)