Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc styczeń
w grupie 4-latków
- Mijają dni, miesiące, lata
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim,
- dostrzeganie upływu czasu,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- kontynuowanie rytmów,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w zespole,
- poznawanie występujących w przyrodzie następstw: dni i nocy oraz pór roku,
rozwijanie sprawności manualnej.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu,
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
- Zima i zwierzęta
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na opowiadaniu,
- rozumienie konieczności dokarmiania zwierząt leśnych w okresie zimowym,
- utrwalanie muzyki i tekstu nowej piosenki,
- wykonanie układu ruchowego do piosenki,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- zachęcanie do uważnego słuchania N.,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- utrwalanie wiadomości na temat wyglądu, sposobu życia i odżywiania się wybranych zwierząt zimą,
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej oraz sprawności manualnej.
Aktywność językowa
Ćwiczenia oddechowe
- łączenie ćwiczeń oddechowych z ruchem, np. unoszeniem i opuszczaniem ramion.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchem narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- liczenie na palcach.
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
- Babcia i dziadek
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie uwagi i percepcji słuchowej,
- kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do osób starszych,
- tworzenie podkładu rytmicznego do piosenki z użyciem instrumentów,
- opanowanie melodii i tekstu nowej piosenki,
- zachęcanie do spędzania wolnego czasu na wspólnych zabawach z babcią i dziadkiem,
- rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności matematycznych,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania N.,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z babcia i dziadkiem,
rozwijanie sprawności manualnej.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- liczenie na palcach.
- Projekt Bezpieczeństwo
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- wspieranie całościowego rozwoju dziecka,
- rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy postaw i norm społecznych,
- wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo,
- rozwijanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia – swojego i innych,
współpraca z rodzicami lub opiekunami dzieci w celu budowania prawidłowego rozwoju dzieci.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- opowiada o obrazkach przestawiających różne sytuacje.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie płożenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Intuicja geometryczna
wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach, zabawach, grach