Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień
w grupie 5-latków
- Jak wyglądał świat przed milionami lat
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wykorzystywanie w pracy materiałów odpadowych,
- poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
integrowanie się dzieci.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Idzie zima ze śniegiem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z oznakami nowej pory roku,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- dostrzeganie cykliczności dni tygodnia,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- wykonywanie uproszczonych kroków walca,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wykorzystanie w pracy różnych materiałów,
- poznawanie nazw sportów zimowych,
- zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
- badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
- ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Idą święta
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- reagowanie na dźwięki o różnej wysokości,
- rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- składanie formy przestrzennej według instrukcji,
- zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
- przygotowanie prostych wypieków,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom,
utrwalanie swojego adresu zamieszkania.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt
- Projekt: Przyjaźń
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wśród dzieci,
- uświadamianie istoty charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń,
- zapoznanie z pojęciem przyjaźń,
- uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka,
- kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami,
- kształtowanie właściwych reakcji w sytuacjach trudnych – nieporozumieniach, konfliktach i sporach rówieśniczych,
- integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
- odpowiadanie na pytania i formułowanie własnych,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w trakcie konfliktów rówieśniczych,
- rozumienie znaczenia wszystkich emocji (przyjemnych/nieprzyjemnych) towarzyszących różnym sytuacjom,
- rozwijanie koncentracji uwagi i mowy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności wyrażania siebie za pomocą komunikatów werbalnych,
- rozwijanie pracy w zespole oraz wyobraźni i ekspresji twórczej.