Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc listopad
w grupie 4-latków
- Moja rodzina
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce,
- reagowanie na ustalone sygnały,
- wzbogacanie wiedzy o swojej rodzinie,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z członkami swojej rodziny,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną,
- rozwijanie sprawności manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności (np. zabawa Rób to co ja).
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie z nauczycielem tekstów wyrazowo-obrazkowych.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,
- liczenie na palcach.
Pojęcie stałości liczby, równoliczność
- ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary, nakładanie ich na siebie, lub liczenie.
- Mój dom
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania,
- zwracanie uwagi na architekturę, dostrzeganie różnic w wyglądzie domów,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- opanowanie tekstu i melodii nowej piosenki,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- zgodne współdziałanie z innymi dla osiągnięcia wybranego celu,
- rozwijanie reakcji na sygnał,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat,
rozwijanie sprawności manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności (np. zabawa Rób to co ja).
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmicznego układu elementów w otoczeniu, np. okien w blokach, latarni na ulicy, wzorów na serwetkach itp.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Intuicja geometryczna
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
- Moje prawa i obowiązki
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne):
- poznawanie obowiązków poszczególnych członków rodziny,
- zachęcanie do pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków,
- rozwijanie reakcji na ustalone sygnały,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość,
- rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiotach i treściach przekazywanych przez N.,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i zapamiętania poleceń;
- nabywanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie wiadomości na temat praw i obowiązków dziecka,
rozwijanie sprawności manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- dobieranie elementów pasujących do całości.
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależności (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Intuicja geometryczna
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach,
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- zrozumienie konieczności zażywania lekarstw i spokojnego zachowania się podczas ich brania,
- poznawanie zasad bezpieczeństwa związanych z zażywaniem lekarstw,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- zapoznawanie z podstawowymi zasadami zdrowego odżywiania,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i zapamiętywania poleceń,
- nabywanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie nawyków higienicznych,
rozwijanie sprawności manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- dobieranie elementów pasujących do całości.
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależności (np. klocki do klocków, kredki do kredek).