Zamierzenia pracy dydaktyczno -wychowawczej na miesiąc
marzec w grupie 5-latków
I Zwierzęta z dżungli i sawanny
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów o prostej budowie fonetycznej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie dziesięciu,
- utrwalanie nazw wybranych zwierząt egzotycznych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wyglądu lwa,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie spostrzegania: słuchowego, wzrokowego,
- rozwijanie mowy i myślenia,
- zapoznanie ze zwierzęciem egzotycznym – żyrafą,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- wskazywanie pełnych godzin na zegarze
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
Dodawanie i odejmowanie
- rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.
II Zwierzęta naszych pól i lasów
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- zwracanie uwagi dzieci na nienawiązywanie kontaktów z obcymi osobami,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter: małych i wielkich,
- poznawanie zachowania się wybranych zwierząt,
- określanie tempa poruszania się zwierząt,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie zwyczajów sowy,
- poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących na polu oraz przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- poznawanie właściwości fizycznych powietrza,
- zapoznanie z pojęciem gaz,
- przybliżanie wiadomości o życiu mrówek.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
Działalność plastyczna
III Marcowa pogoda
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia,
- dokonywanie analizy i syntezy słów,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- poznawanie cech kuli,
- wskazywanie różnic pomiędzy kulą a kołem,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- reagowanie na ustalone hasła i sygnały,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
- zapoznanie ze zjawiskami parowania i skraplania,
- obserwowanie pogody i zaznaczanie jej elementów każdego dnia,
- utrwalanie nazw dni tygodnia,
- określanie znaczenia wody w życiu człowieka,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
Intuicja geometryczna
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech
- rozpoznawanie i nazywanie figur przestrzennych: kula, sześcian; podawanie ich podstawowych cech.
IV Wiosenne przebudzenia
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- poznawanie oznak wiosny,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- przeliczanie w zakresie 10,
- poznawanie nazw mieszkańców łąki,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu w metrum trójdzielnym,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie budowy motyla,
- poznawanie przyczyn ochrony roślin,
- zintegrowanie się dzieci podczas powitania wiosny,
- poznawanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny,
- utrwalanie oznak wiosny.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Liczenie
- poznawanie wartości monet i banknotów (np. 1 zł, 2 zł, 5 zł i 10 zł); właściwe operowanie nimi w zabawie.
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
Działalność plastyczna