3 latki
Grudzień, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Czy smoki to dinozaury?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- korzystanie z własnych zmysłów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 53, 59, 60, 65, 66, 72, 73, 75).
Grudzień, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): To już zima
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg),
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych.
Poznawcza aktywność dziecka
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41-44, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71-74).
Grudzień, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Święta tuż-tuż
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg),
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.
- Społeczny obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- odpowiadanie na pytania.
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność człowieka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
- Językowa aktywność dziecka
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.
- Artystyczna aktywność dziecka
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
- Poznawcza aktywność dziecka
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- rysowanie na dowolne tematy,
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 52, 53, 56, 60, 65, 66, 71-73).
4 latki
Grudzień, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Domowi ulubieńcy
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- dzielenie się swoimi przeżyciami
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
- rysowanie na dowolne tematy,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wychodzenia na spacer,
- naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich głosów.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 45, 50, 52, 53, 59, 60, 65, 66, 71-74).
Grudzień, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): To już zima
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- składanie ubrań przed leżakowaniem,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Poznawcza aktywność dziecka
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41-45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 75).
Grudzień, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Święta tuż-tuż
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71-73, 75).