Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec w grupie Little Birds
- Temat tygodnia: Zwierzęta sprzed milionów lat
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
- porównywanie liczebności zbiorów,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
- wczuwanie się w sytuację innych osób,
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- nazywanie figur geometrycznych;
- poznawanie wybranych zwierząt prehistorycznych (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie;
- wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
- układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
- wykonywanie eksperymentu z przenoszeniem lodu,
- poznawanie zwierząt z epoki lodowcowej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
Przygotowywanie do czytania:
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- utrwalanie poznanych liter,
- budzenie zainteresowania literami,
- Odkrywanie litery z, Z.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- Odkrywanie litery z, Z.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
- rozwijanie umiejętności przeliczania,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych.
- rozwijanie umiejętności odejmowania,
- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 9,
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np.: barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- Temat tygodnia: Pogoda marcowa
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
- rozwijanie kreatywności.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
- rozwijanie umiejętności weryfikowania poprawności wykonanego zadania
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta) i pochodnych, nazywanie barw ciepłych i zimnych;
- mieszanie barw, nazywanie powstałych;
- poznanie kalendarza pogody;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi krokusy);
- poznawanie zwiastunów wiosny, np.: kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach;
- dbanie o rośliny doniczkowe uprawiane w pomieszczeniach, nazywanie wybranych, umieszczanie ich w nasłonecznionych miejscach;
- wyrabianie umiejętności współdziałania z rówieśnikami,
- doskonalenie koncentracji uwagi podczas zabaw,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- Odkrywanie litery u, U.
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Przygotowywanie do pisania:
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- Odkrywanie litery u, U.
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego, poznawania samego siebie;
- kształtowanie umiejętności liczenia.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- rozwijanie umiejętności poprawnego liczenia,
- doskonalenie umiejętności dodawania,
Klasyfikowanie:
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- Temat tygodnia: Wiosno, ach to ty!
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- nazywanie figur geometrycznych;
- utrwalanie wiedzy na temat ptaków powracających na wiosnę do Polski,
- rozwijanie wyobraźni muzycznej,
- doskonalenie swobody ruchów w przestrzeni,
- zrozumienie konieczności robienia wiosennych porządków.
- zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie,
- kształtowanie postawy badawczej.
- wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
- rozwijanie funkcji poznawczych,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,
- wyklaskiwanie w dłonie, rytmicznie wypowiadając słowa rymowanki,
Przygotowywanie do czytania:
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
- Odkrywanie litery c, C.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- Odkrywanie litery c, C.
Elementy matematyki:
- nazywanie figur geometrycznych;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru;
- utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych,
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- rozwijanie umiejętności dodawania,
- przeliczanie elementów, odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
- Temat tygodnia: Mamy różne charaktery
- rozwijanie mowy,
- integrowanie grupy rówieśniczej,
- wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
- budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka,
- rozwijanie wyobraźni.
- rozwijanie umiejętności tworzenia pytań.
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru
- wprowadzenie pojęć: dłuższy, krótszy
- rozwijanie umiejętności kierowania swoim ciałem poprzez muzykę,
- rozwijanie umiejętności uczestnictwa we wspólnej zabawie,
- rozwijanie umiejętności odróżniania zachowań pozytywnych od negatywnych.
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- rozwijanie wiedzy na temat wartości,
- rozwijanie pamięci
- rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby.
- Odkrywanie litery ł, Ł.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru
- Odkrywanie litery ł, Ł.
Elementy matematyki:
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- rozwijanie myślenia matematycznego,
- ćwiczenie umiejętność tworzenia kodu,
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku); - budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
- porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;