Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień w grupie 3 –latków

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień w grupie 3 –latków

HAPPY TIGERS

 

Co cieszy Mikołaja?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem

liczebników głównych,

  • stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży,
  • opanowanie melodii i tekstu piosenki,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • ćwiczenia pamięci poprzez naukę krótkich, prostych rymowanek.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

 

Przygotowanie do czytania

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni.
  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
  • słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu;

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

 

Elementy matematyki

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
  • poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

Jakie sporty uprawiam zimą?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimą,
  • poznawanie nazw dni tygodnia,
  • kształtowanie orientacji w przestrzeni,
  • rozwijanie swobody ruchów podczas zabaw,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • zdobywanie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy,
  • rozwijanie umiejętności manualnych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

 

Przygotowanie do czytania

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni.
  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
  • słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu;

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

 

Elementy matematyki

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
  • poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

 

O czym w święta każdy z nas pamięta?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego,
  • poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: mały – duży, krótki – długi, nisko – wysoko,
  • zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami,
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • kształtowanie umiejętności społecznych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

 

Przygotowanie do czytania

  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

 

Przygotowanie do pisania

  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

 

Elementy matematyki

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

Który żywioł jest najważniejszy?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • zapoznanie z ogniem jako żywiołem,
  • kończenie ułożonych sekwencji,
  • zapoznanie z wodą jako żywiołem,
  • wykonanie układu ruchowego do piosenki,
  • zapoznanie z ziemią jako żywiołem,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • zapoznanie z powietrzem jako żywiołem,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • podsumowanie wiedzy dotyczącej żywiołów.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

 

Przygotowanie do czytania

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

Elementy matematyki

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

Skip to content