HAPPY TIGERS
Co cieszy Mikołaja?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem
liczebników głównych,
- stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży,
- opanowanie melodii i tekstu piosenki,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- ćwiczenia pamięci poprzez naukę krótkich, prostych rymowanek.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
Przygotowanie do czytania
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni.
- słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
- słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Elementy matematyki
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Jakie sporty uprawiam zimą?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimą,
- poznawanie nazw dni tygodnia,
- kształtowanie orientacji w przestrzeni,
- rozwijanie swobody ruchów podczas zabaw,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zdobywanie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy,
- rozwijanie umiejętności manualnych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Przygotowanie do czytania
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni.
- słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
- słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Elementy matematyki
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
O czym w święta każdy z nas pamięta?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego,
- poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: mały – duży, krótki – długi, nisko – wysoko,
- zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami,
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- kształtowanie umiejętności społecznych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Przygotowanie do czytania
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Przygotowanie do pisania
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Elementy matematyki
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Który żywioł jest najważniejszy?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- zapoznanie z ogniem jako żywiołem,
- kończenie ułożonych sekwencji,
- zapoznanie z wodą jako żywiołem,
- wykonanie układu ruchowego do piosenki,
- zapoznanie z ziemią jako żywiołem,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- zapoznanie z powietrzem jako żywiołem,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- podsumowanie wiedzy dotyczącej żywiołów.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Przygotowanie do czytania
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Elementy matematyki
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.